Monday, March 7, 2016

Sairastelu ja toimimaton byrokratia

Sairastelu ei ole koskaan mukavaa, mutta odottakaahan, kun kuulette, millainen sairauslomakäytäntö Belgiassa on. Minun työpaikallani siis, tiedän toki, että käytäntöjä on monia, mutta olen myös kuullut, että tämä on aika yleinen.

Menin eräänä lauantaina töihin, vaikka minusta tuntui, etten ollut työkuntoinen. Sinnittelin aamuvuorossa klo. 10 saakka, jolloin kerroin työkavereilleni tilanteeni, ja he kehottivat minua lähtemään heti päivystykseen.

Olen saanut pitkät ohjeet, miten sairastapauksissa toimitaan. En ole kuitenkaan aikaisemmin tarvinnut sairauslomaa, joten en ollut joutunut tätä kokemaan omassa selkänahassani. Täällä siis tarvitaan lääkärintodistus ensimmäisestä sairauslomapäivästä lähtien. Meillä on erittäin toimiva omalääkärisysteemi, mutta minun lääkärini ei tee töitä viikonloppuisin, ellei hän ole "päivystysvuorossa". Kyseisenä lauantaina näin ei ollut, joten menin suoraan sairaalaan tuntemalleni lääkärille, ja hän kirjoitti minulle lauantaista keskiviikkoon sairauslomaa. 

Olin torstain ja perjantain vapaalla, mutta vaiva palasi entistä pahempana, joten tilasin ajan omalääkärilleni, joka määräsi minut olemaan kotona lauantaista tämän viikon keskiviikkoon, ja sitten loppuviikko vapaapäivillä. Toisin sanoen, näillä näkymin minun tulisi palata töihin ensi maanantaina. 

Soittaessani viime viikolla esimiehelleni, hän oli puhelimessa todella nihkeä, vaikka tiesi, minkä vuoksi en ole työkuntoinen. Hän myös kertoi laittaneensa minulle ylimääräisiä työvuoroja vapaapäivilleni. Olin aivan järkyttynyt, ja sanoin, etten ole käytettävissä kyseisiin vuoroihin, koska minulla on menoja niille päiville. Esimieheni ilmoitti, että sitten niihin päiviin pitää käyttää lomapäiviä.

Taustalla on se, että meillä ei ole vanhainkodilla minkäänlaista sijaisjärjestelmää, vaan kaikki sairauslomat teetetään omalla henkilökunnalla lisävuoroilla ja vajaamiehityksellä. Ikävää sinänsä, muttei sairastajan vika tietenkään.  

Toinen järkyttävä asia on yksityisyyden puute. Olen ollut vastaavana hoitajana tilanteessa, jossa vastaavat hoitajat päivittäisessä kokouksessaan kertovat julkisesti kaikille muille työntekijöille syyn jonkun sairauslomaan. Joskus niiden asioiden puimista jatketaan tarpeettomasti ja hyvinkin epäammattimaisesti.

Eikä tässä vielä kaikki! Työnantajalla on oikeus lähettää oma lääkäri tarkistuskäynnille, vaikka työntekijällä olisikin lääkärintodistus. Virallisissa ohjeissa lukee, että sairastavan ihmisen tulee olla toisena sairauslomapäivänä kotona klo.12-16 välisenä aikana. Tämä käsite onkin ilmeisesti laajempi, vaikka siitä ei mustaa valkoisella missään.

Sain tänään kirjatun kirjeen, jossa minulle ilmoitettiin, etten ole ollut ensimmäisenä sairauslomapäivänäni paikalla lääkärin käydessä ovellani tarkastuskäynnillä. Tarkennan vielä, että kyse on päivästä, jolloin lähdin kesken päivää töistä lääkäriin sairaalaan.  Kirjeessä ilmoitettiin, että koska a) en ole ollut paikalla ja b) ottanut yhteyttä lääkärin minulle jättämän kirjeen mukaisesti (en ole saanut mitään viestiä!), en ole oikeutettu palkkaan sairausloma-ajaltani. Noooo!!! 

Soitin kyseiseen virastoon, ja selitin faktat. He vain väittivät vastaan, toistaen mekaanisesti kirjeessä mainittuja asioita. Lopulta tajusin itse, että ehkä heillä on minun vanha osoitteeni (vaikka olen päivittänyt tiedot eteenpäin) tai olen ollut vielä matkalla kotiin sairaalasta, kun he ovat jo olleet tarkastukäynnillä. Toimistossa heillä oli kuitenkin olemassa oikea osoite, joka luki myös sairauslomatodistuksessani, jossa lukee myös, että saan poistua kotoa sairauden aikana, joten tiedä tätä nyt sitten.

Mieheni kävi hakemassa kesken työpäiväänsä sairaalasta todistuksen, jonka lääkäri kirjoitti minulle sairauslomatodistuksen lisäksi, todistaen, että olin siellä keskipäivän aikoihin kyseisenä päivänä. Toimitimme todistuksen eteenpäin, ja nyt jännitän, riittääkö tämä pelastamaan viikon palkan, vai joudummeko taistelemaan asiasta vielä lisää. 

Koko episodi tuli täysin puun takaa, ja sai vereni kiehumaan. Sen kerran, kun oikeasti tarvitsisin lepoa ja rauhaa... Uskomatonta!

4 comments:

  1. Äh, aivan järkyn kuuloista. :/ Meillä oli Luxemburgissa työpaikalla mahdollisuus samanlaiseen toimintaan, mutta onneksi sitä ei tietääkseni käytetty, ellei ollut syytä epäillä, että työntekijä ei oikeasti ollut sairas. Sain siis itse sairastaa rauhassa, mikä nyt pitäisi olla oikeus ja kohtuus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, todella inhottavaa! Kyllä tämä varmasti vielä selviää hyvin päin, uskon niin :) Aiheuttaa vaan ihan turhaa stressiä.

      Delete
  2. Voi ei, toivottavasti asia selviaa pian!
    Olen kuullut tasta Belgian sairaslomakaytannosta, mutta etta noin raakaa. Kai taalla on pitanyt ihmisten melkoisesti huijata, etta moinen byrokratia on pitanhyt luoda.
    Oli muuten kiva loytaa blogiisi, minak muutin Antwerpeniin ihan vasta! :)
    http://www.rantapallo.fi/laurasitinerary/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos tsempistä! Pitääkin käydä kurkkaamassa myös sinun blogiasi :) Antwerpen on todella kiva kaupunki, muttei aina kaikkein ystävällisin. Tervetuloa, toivottavasti viihdyt hyvin! Jos tarvitset mitään apua/ vinkkejä ole yhteydessä :)

      Delete